HATÁRTALANUL! pályázat

Tanulmányi kirándulások

A 2016/17-as tanévre valamennyi, irodánkkal pályázó általános, illetve középiskola nyertesként került ki a Határtalanul! pályázatot benyújtó iskolák közül!

Amennyiben az Önök iskolája is szívesen pályázna a jövőben, úgy készséggel állunk rendelkezésükre egészen a pályázat megírásától kezdve a programok megszervezésén át, az utazás lebonyolításáig!
Ha önállóan pályáztak és nyertek, de a megvalósításhoz szükségük lenne segítségre, akkor is keressenek minket bizalommal!

Tisztelt Iskolaigazgatók, Osztályfőnökök, Tanárok!

A „HATÁRTALANUL!” című pályázat keretében köznevelési intézmények pályázhatnak külhoni tanulmányi kirándulások, együttműködések megvalósítására a 2017/18-os tanévben.

A felhívás keretében az általános  iskola 7. évfolyamos tanulói, valamint a szakképzőiskolák és gimnáziumok diákjai juthatnak el Erdély, Felvidék, Vajdaság, Kárpátalja, Szlovénia, valamint Horvátország magyarlakta területeire.

A Kárpáteurópa Utazási Iroda továbbra is segítséget nyújt a pályázóknak az utazás lebonyolításában, megszervezésében, az útvonalak elkészítésében és a pályázati anyag turisztikai részének megírásában is, minden külön díjazás nélkül.

A korábbi tanévekre kiírt és a közreműködésünkkel elkészített pályázatok 100%-a sikeres volt és lebonyolításuk jelenleg is folyamatban van.

Az alábbiakban olvasható néhány szempont, amiért érdemes minket választani:

Irodánk a tavalyi évben számos iskolával együttműködve szervezett utat a HATÁRTANUL! program keretében. Sikereinken felbuzdulva a következő években is szeretnénk hozzájárulni, hogy még több magyar tanuló megismerhesse határon túli diáktársait.

Szerződött partneriskolák számára ingyenesen vállaljuk a teljes pályázati dokumentáció elkészítését.

Cégvezetőink – volt középiskolai földrajz tanár, idegenvezető, újságíró – valamint a tanárok segítségével élményekben és tanulmányi programokban gazdag kirándulásokat szervezünk.

A honlapunkon szereplő iskolai utazási kínálat mind ajánló, kedvcsináló mintaút. Minden utazást és azok programjait az iskolákkal egyeztetve, az egyedi igényeknek megfelelően, egyedi programokat állítunk össze!

Sikeres együttműködésünkben bízva várjuk jelentkezésüket!

Segítünk pályázni, töltse ki űrlapunkat!

Ízelítő ajánlatainkból (iskoláknak)

(A felsorolt utak csak példák, természetesen egyéb kívánságok esetén is állunk rendelkezésre a megszervezésben!)

 

Délvidék – Tóthfalu (Diák program)

1. nap: Zombor – Bács – Tóthfalu
Első megállónk Zombor az egykori Bács-Bodrog vármegye központja. A diákok megtekintik a megyeházát, ahol a Délvidék legnagyobb festménye található Eisenhut Ferenc: Zentai csata c. műve. A diákok kiselőadást tartanak a zentai csatáról, Savolyai Jenőről és a török elleni felszabadító harcokról a Délvidéken. Erről az eseményről tájékoztatják a helyi magyar iskolát, amelynek tanulói részt vehetnek az eseményen.Megtekintik a Zombori Városi Múzeumot, ahol a helytörténeti gyűjtemény keretében 45 magyar képzőművész 156 rajzát, festményét, szobrát, domborművét őrzik.A tanulók megtekintik Bács várának maradványait, ahol kétszer is tartottak országgyűlést, és Mátyás király is több ízben felkereste a várat. A diákok rövid szerepjátékot tartanak a középkori magyar országgyűlésekről az eredeti helyszínen a tanárok vezetésével. Ezt követően egyikük előadást tart a középkori Magyarország történelméről, különös figyelemmel Mátyás király és Hunyadiak szerepére, az ország és a török birodalom kapcsolatára, a szerbek szerepére a magyar történelemben. Erről az eseményről tájékoztatják a helyi magyar iskolát, amelynek tanulói részt vehetnek az eseményen. Továbbindulás előtt a vár bejáratát megtisztítják az elhullajtott szeméttől, törmeléktől.A magyarországi és a délvidéki diákok ismerkedési estje a tanárok részvételével. A magyar és a vajdasági tanulók a történelemhez kapcsolódó rövid színi előadást állítanak össze a zentai csatáról, amit az utolsó este közösen előadnak. A diákok ezt követően a magyar-vajdasági diáktalálkozó emlékére feldíszítenek egy osztálytermet. Az estét a fenti témához kapcsolódó kvízjátékkal közös zenéléssel, tánccal fejezik be.

2. nap: Zenta – Tóthfalu
A tanulók megnézik a csata emlékművét, koszorút helyeznek el, majd a városházára látogatnak, ahol megtekintik a csata makettjét is. A  vajdasági diákok kiselőadást tartanak Zentáról a magyarság vajdasági, szellemi központjáról. A magyar tanulók előadást tartanak Savolyai Jenő  hadvezérről, Magyarország a töröktől való felszabadító harcaiban játszott szerepéről. Látogatást tesznek a Zentai Művésztelepnél. A művésztelep találkozóin egykori jugoszláviai és külföldi művészek,  képzőművészeti kritikusok, irodalmárok, fotó- és filmművészek  is részt vesznek. A programra a magyar iskolások elviszik a helyi iskola néhány magyar tanulóját és tanárát. A helyi diákok vezetésével a magyarországi tanulók megismerkednek a délvidéki magyar falu központjával, életével, mindennapjaival. A falunapon a diákok különböző ünnepségeken, programokon vesznek részt: nemezelés, batikolás, gyöngyfűzés, helyi finomságok készítése – amellyel megkínálják a helyi lakosokat, a többi osztály tanulóit – kocsikázás, a vállalkozó szellemű tanulók lovagolni tanulnak, és előadást tartanak a magyar huszárokról, a hadtörténelemben betöltött szerepükről, különös figyelemmel a 1848-49-es szabadságharcban betöltött szerepükről és a délvidéki származású magyar tábornokokról (Kiss Ernő, Damjanich János). A diákok közösen próbálnak a másnapi zentai csatáról szóló színielőadásra és elkészítik a díszletet, jelmezeket, közben kérdezz-felelek játék zajlik a vajdasági magyar írók (Kosztolányi Dezső, Csáth Géza) műveiből, amelyet a tanárok rögtön értékelnek. A helyi tanulók a másnapi szabadkai látogatáshoz kapcsolódva előzetesen elmondják, milyen nevezetességeket fognak másnap megtekinteni a vajdasági városban. Az est végeztével kitakarítják és feldíszítik az iskola tornatermét, ahol a másnapi előadás fogják megtartani.

3. nap: Szabadka – Bergel – Tóthfalu
A magyarországi és vajdasági diákok sétát tesznek Szabadka belvárosában. A vajdasági tanulók Kosztolányi Dezső szülőháza előtt novellákat olvasnak fel az író műveiből. Ezt követően megnézik Kosztolányi gimnáziumát, ahol a jeles alkotó édesapja volt az utolsó magyar gimnáziumi igazgató Trianont követően. A magyar diákok kiselőadást tartanak a másik híres novellistáról, Csáth Gézáról. A tanárok értékelik a diákok munkáját. A tanulók megtekintik a ’44-es Főnix-madár emlékművet, amelyet megkoszorúznak és megtisztítják a környékét. A gyerekek megnézik a város jelképének számító szecessziós városházát. Az előtte lévő parkban rövid megemlékezést tartanak Trianonról. A helyi és magyarországi tanulók gyalogos túrát tesznek a Bergel-dombhoz. A helyszínen szalonnát sütnek, muzsikálnak, énekelnek. Magyar és vajdasági népdalokat tanítanak meg egymásnak. A közös délután része vetélkedő tartása a vajdasági magyar hadvezérek életéről. (Kiss Ernő, Damjanich János). A diákok előadják az előző napokban próbált zentai csatáról szóló színdarabot, melyet a helybéliek is megtekintenek. Az estet játékos vetélkedővel folytatják, melynek fő témája a Trianont követő évtizedek, Jugoszlávia létrejötte és szétszakadása. A búcsúestet a helybéliekkel közös zenével, fellépésekkel zárják.

4. nap: Tóthfalu – Újvidék – Pétervárad
A diákok közösen feltesznek néhány képet és videót, amelyet az útról készítettek az iskola web oldalára, majd elbúcsúznak a helyi iskolásoktól és tanáraiktól. A tanulók Kosztolányi Dezső novellájával köszönnek el újonnan szerzett barátaiktól. Ezt követően indulnak Vajdaság fővárosa, Újvidék felé. A diákok rövid sétát tesznek Újvidék belvárosában, megtekintik a római katolikus székesegyházat és a főteret. Újvidéken kiselőadást tartanak az Újvidéki Művészeti Egyetem előtt a Délvidék művész-nagyjairól. Ezt követően átmennek a Duna túlpartjára, ahol bejárják Európa egyik legnagyobb erődítményét, a péterváradi erődöt. Kiselőadás hangzik el a közelben született Hadik András huszártábornok életéről. Ezt követően a diákok Futakra utaznak megtekinteni a tábornok sírját, ahol nemzeti színű zászlókat helyeznek el. A diákok tanáraik vezetésével közösen értékelik az elmúlt napok történéseit. A tanárok villámkérdéseket intéznek a diákokhoz a program tematikájához kapcsolódóan: Múltunk, jelenünk a Vajdaságban – Írók, festők, hadvezérek. A diákok az út végén eléneklik a Tóthfaluban megtanult vajdasági magyar népdalokat.

Utazás: légkondicionált autóbusszal
Szállás: Tóthfaluban a faluturizmus keretein belül, magánházaknál, két-háromágyas szobákban fürdőszoba használattal. A délvidéki magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat minden kedves idelátogató, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: bőséges reggeli a magánházaknál, házias estebéd falusi vendéglőben. A tájra jellemző ízek.
Ár:  49.990 Ft/fő 
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Nem tartalmazza: idegenvezetést és a belépő díjakat. Erre kb. 10 EUR/fő szükséges.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

 

Kárpátalja – Vereckei-hágó (Diák program)

1. nap: Ungvár – Beregszász – Bene
A diákok megtekintik a belvárost, amelynek utcái még az Osztrák-Magyar Monarchia korát idézik, majd lesétálnak az Ung folyó partjára. Meghallhatnak egy kiselőadást a Kárpátaljáról, a Honfoglalásról, a Trianont követő évtizedekről, amelyek rendkívül zaklatottak voltak: a várost  Csehszlovákiához csatolták, majd rövid időre visszakerült Magyarországhoz, ezt követően a Szovjetunió része lett, ma Ukrajnához tartozik. Megtekintik a görög katolikus székesegyházat és a római katolikus templomot. Felkeresik az ungvári Zádor Dezső Zeneművészeti Szakközépiskolát, rövid ismerkedés az intézmény tanulóival. Az ismerkedés után együtt zenélnek a kárpátaljai fiatalokkal.  Ezután a tanulók felsétálnak a várba. Felidézik, hogy Anonymus szerint Álmos itt adta át a fővezérséget fiának, Árpádnak. Szent István az elsők között hozta létre az ungi várispánságot. A mai formáját 1598-ban elnyerő vár az ország három részre szakadásakor hol a Királyi Magyarországhoz, hol az Erdélyi Fejedelemséghez tartozott. Birtokolta többek között a Drugeth család, Bocskai, Bethlen Gábor, Bercsényi. Falai között Rákóczí fejedelem is többször megfordult. Ezt követően megtekintik a skanzent, a néprajzi múzeumot. A diákok találkoznak a Beregszászi Művészeti Iskola tanulóival. Zenei tanszakok bemutatkozása zenei kísérettel.  Beszélgetés, majd közösen megtekintik Beregszász belvárosát. Szállás Beregszász közelében a magyar lakosságú Benén. 

2. nap: Vereckei-hágó – Szolyva – Munkács – Bene
A diákok a helybeli diákokkal közösen megemlékeznek a Honfoglalásról, a hét vezérről, megtisztítják az  emlékművet, majd megkoszorúzzák azt. Ezt követően rövid közös koncertet rögtönöznek. A magyar tanulók a beregszászi diákokkal közösen megemlékeznek a II. világháború magyar áldozatairól, áttekintik  Magyarország szerepét a világháborúban. Ezt követően megtekintik hős Zrinyi Ilona várát, Munkácsot. Szellemi vetélkedő a Kodály módszerről. A Bartók Béla Emlékház  megtekintése, majd a  Munkácsi Állami Egyetem, Humán Pedagógiai College-nek zeneművészeti szakának felkeresése. A magyar diákok által készített írásos és képes anyag bemutatása a munkácsi zeneiskola diákjainak. Hangszertörténeti előadás. 

3. nap: Nagyszőlős – Felsőszinevér – Beregszász
Nagyszőlős, Beregszásztól 35 km-re délkeletre fekvő település. A csoport először megtekinti a város feletti Fekete-hegy sziklateraszán álló a 13. századi Ugocsavár romjait, majd a várromtól délre 14. századi kis kápolnát. A kirándulás a ferences temploma és kolostor épületénél majd a klasszicista stílusban épült református templom épületénél folytatódik. A hegyek között megbúvó tengerszem megtekintése. Hazafelé megállnak az Árpád-vonal maradványairól. Kiselőadás hangzik el a Keleti-Kárpátok védelméről, a XX. század várairól, az erődítményekről, a II. világháborús harcokról. A diákok a történelmi eseményekhez kapcsolódó zeneműveket adnak elő. A magyarországi és kárpátaljai tanulók közös koncertet adnak a Beregszászi Művészeti Iskolában, amelyre meghívják a helyi magyar közösség művészet szerető tagjait, a tanintézmény diákjait, tanárait, szülőket.

4. nap: Csetfalva – Beregszász
A fatornyú református templom megtekintése után a diákok  megbeszélik  a reformáció és ellenreformációval kapcsolatos ismereteket. Továbbutazás  Tiszaújlakra, ahol a programot a három és félezer lakosú település templomaival  illetve imaházával kezdjük, hiszen Tiszaújlakon öt vallási felekezet működik. Utunkat a Tiszaújlak és a szomszédos Tiszabökény határában egy mesterséges halom tetején áll a Turul-emlékműnél folytatjuk, bár magát  a  turulmadarat Ungvárra szállították, és azt az ungvári várban lehet megtekinteni. A közös program a beregszászi iskolában fejeződik be, ahol megbeszélik a koncert tapasztalatait és a magyar diákok által készülő tanulmány anyagait. Úton hazafelé  az elmúlt négy nap történéseinek összegzése, a Kárpátalja zenei élet történetét átfogó tanulmány befejezéshez még szükséges feladatok áttekintése.

Utazás: légkondicionált autóbusszal
Szállás: Benén a faluturizmus keretein belül magánházaknál két-háromágyas szobákban fürdőszoba használattal. A kárpátaljai magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat minden kedves idelátogató, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: bőséges reggeli és estebéd a magánházaknál. A tájra jellemző ízek.
Ár: 49.990 Ft/fő
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Az ár nem tartalmazza az idegenvezetést és a belépő díjakat, erre kb. 10 EUR/fő szükséges.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

 

Kelet-Felvidék – Várhosszúrét (Diák program)

1. nap: Szklabonya – Rimaszombat – Rozsnyó – Várhosszúrét 
Mikszáth Kálmán szülőházának meglátogatása, koszorúzás. Az író munkásságának bemutatása a diákok által kiselőadás formájában, melyet itthon elkészítenek. Továbbutazás Alsósztregovára a Madách-család kastélyához, Madách Imre síremlékének koszorúzása, a múzeum megtekintése. A kiállításról rövid összefoglaló készítése csoportokban. A két helyszínen a kiselőadások során sor kerül a palóc tájnyelv ismertetésére, a palóc hagyományok, bemutatására. A téma kapcsolódik a magyar irodalom 7. évfolyamának tananyagához-reformkor irodalma-, magyar nyelvtanból a palóc tájnyelv bemutatásával a nyelvjárásokhoz, melyet itthon az előkészítő tevékenység során szaktanár által megismernek a diákok. A Rimaszombatban a tanulók várostérkép segítségével felfedezik a nevezetességeket. Térképismeret, tájékozódó képesség fejlesztése megjelenek a földrajz tantárgyon belül. A fogadó iskola diákjainak javaslatai alapján a város felfedezése. Városnézés Rozsnyón, a következő épületek felkeresése: Diák-templom,Tűztorony, volt Fekete Sas szálló (analógia keresése a hódmezővásárhelyi Fekete Sas szálló épülete, stílusa, szerepe között), Bányászmúzeum.  A partneriskola diákjainak fotók készítése, a meglátogatott helyek feltüntetése a térképen, majd este a szálláshelyen a készített képekből kis prezentáció készítése a fogadó iskola számára.A diákok csapatban dolgoznak,majd a csoportok munkáját értékeljük. A szállás elfoglalása. Találkozás a fogadó iskola diákjaival, a két település bemutatása egymásnak.  Közös magyar népdaléneklés, majd a két település népi hímzésének (palóc és vásárhelyi) bemutatása  a fogadó iskola diákjaival közösen.  A nap folyamán gyűjtött anyagból prezentációk készítése diákcsoportokban. A prezentációk témái: Mikszáth Kálmán írói munkássága, a Felvidék lakosainak ábrázolása; A  Bányászmúzeum Rozsnyón; Fekete Sas szálló Rozsnyón és Hódmezővásárhelyen; Séta Blaha Lujzával Rimaszombaton (movie maker bemutató). 

2. nap: Krasznahorka – Betlér – Domica – Várhosszúrét
Krasznahorkán A vár és az Andrássy mauzóleum megtekintése. Megemlékezés az Andrássy családról. Koszorú elhelyezése a sírnál. Betlér: az Andrássy kastély  és parkjának megtekintése, fényképek készítése a kastélyparkban elektronikus fotóalbumhoz, melyet hazaérkezve készítünk el projekttermékként, az iskola honlapján kerül bemutatásra. Előzetesen elkészített beszámolók az Andrássy családról. A Domica-cseppkőbarlang megtekintése, bemutatása idegenvezető által. A látogatás után csapatonként 1-1 rejtvény készítése a barlanghoz kötődően. A rejtvényeket egymás között kicserélve este a vendéglátó diákokkal együtt oldják meg a csapatok. A kirándulásra elkísér bennünket 10 fő a házigazdák közül. Túra a várhosszúréti barlangrendszerben, képzett vezetővel és a vendéglátó diákokkal. A pályázatban részt vevő osztály profilja emelt szintű természettudományos képzés, így a barlangászás szervesen kapcsolódik hozzá. A barlangtúra során a karsztképződmények megfigyelése,  jellemzői, az elméleti ismeretek felelevenítése, bemutatása. Sor kerül a barlang élővilágának megismerésére is. A barlangok jelentősége, környezet- és természetvédelmi szempontok figyelembevételével. A hazai és felvidéki természetvédelmi és túramozgalmak összehasonlítása, a barlanglátogatás után erről beszélgetés néhány vendéglátó diákkal, kollégával. Az esti program címe: Játsszunk együtt határtalanul! Közös játék tanítása a várhosszúréti iskola és a mi diákjaink részére. Mindkét iskola diákjai megtanítanak egymásnak egy-egy régi, hagyományos játékot, részünkről egy alföldi, 20 század eleji játékot, a dólét, a szükséges eszközt szállítjuk és a fogadó iskola diákjainak ajándékozzuk. A fogadó iskola diákjai egy régi palóc eredetű játékot tanítanak diákjainknak. Ezt követően a korábban gyűjtött 1980-as évek játékeszközeinek megismertetése a vendéglátókkal, a játékok kipróbálása. az eszközök átadása ajándékba a fogadó diákoknak.

3. nap: Szádelő – Eperjes – Ránkfüred – Kassa
Túra a Szádelői-völgy sziklatornyainál,majd tovább Eperjesre. A város történetének ismertetése a tanulók által,a beszámolót elkészítették otthon.Motivációs kérdés: Mi köze a városnak az eperhez?A főtér házsorának megtekintése,a kis tér maximális kihasználása, építészeti megoldás érdekessége, Rákóczi ház megtekintése. A régi evangélikus templom meglátogatása, megemlékezés Dembinski Henrik lengyel szabadsághősről, 1848/49-es szabadságharc tábornokról. Klobusiczky-palotánál megemlékezés gr. Bercsényi Lászlóról. Ránkfüreden a gejzír megtekintése,ha működik felvétel készítése a kitörés folyamatáról.A program közös a vendéglátó diákokkal, majd vissza a szálláshelyre. A Dóm megtekintése, koszorú elhelyezése II. Rákóczi Ferenc és Bercsényi Miklós nyughelyénél. Bercsényi Miklós és Hódmezővásárhely kapcsolata. Továbbutazás Tornyosnémetibe, határátlépés. Hazaérkezés Hódmezővásárhelyre az esti órákban.

Utazás: légkondicionált autóbusszal
Szállás: Várhosszúréten a faluturizmus keretein belül, magánházaknál, két-háromágyas szobákban fürdőszoba használattal. A délvidéki magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat minden kedves idelátogató, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: bőséges reggeli, házias estebéd a panzióban. A tájra jellemző ízek.
Ár: 49.990 Ft/fő 
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Nem tartalmazza az idegenvezetőt és a belépő díjakat, erre kb. 15 EUR/fő szükséges.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

 

Nyugat-Felvidék – Zsére (Diák program)

1. nap: Selmecbánya – Garamszentbenedek – Pográny – Zsére
Tájékozódási csapatverseny térkép segítségével: a feladat, hogy a nevezetességek megkeresésével jussanak el az Evangélikus Líceum épületéhez, ahol a diákok megemlékezést tartanak Petőfi Sándorról, koszorút helyeznek el az emléktáblán. Élménypedagógia módszereivel élve, több kompetencia fejlesztése is megvalósul: anya- és idegennyelvi kommunikáció; digitális (fotó-videó készítése); művészeti (építészeti stílusjegyek). Az Óvár felfedezése során a diákok tovább bővíthetik tudásukat történelem (bányavárosok és felvidéki várak szerepe, II. Rákóczi Ferenc szabadság harc) és földrajz  (térképismeret, térképolvasás) tantárgyban is.  A Garam fölé magasodó dombon áll a kéttornyú bencés apátsági vártemplom és kolostor épülettömbje. A gótikus templom a közép-európai kora gótika egyik legszebb emléke, főkapuzata a jáki templom bejáratának szépségével vetekszik. A diákok kiselőadást tartanak a felvidéki magyar vár és kastélyépítészet remekeiről. Különös figyelemmel a vártemplomokra és a következő napi programokra. A tanárok értékelik az előadásokat. Tananyag-kapcsolódás: a román és a gót építészeti stílusjegyek összehasonlítása ( rajz- és vizuális nevelés, történelem ). Szemétszedés a vártemplom körül. Bemutatkozó esten általunk készített prezentációval ismertetjük meg a külhoni magyar diákokat: magyarországi végvárakat bemutató kisfilmmel. Az est hátralévő részében játékos-ügyességi versenyre, társasjáték-vetélkedőkre hívjuk őket, melyet játékok ajándékozása előz meg. Közös játékok: társasjátékok, kártya, labda, tollas játék,  ping-pong. A személyes kapcsolatok kiépítésével megismerik azokat a diáktársakat, akik határainkon túl is megőrzik magyarságukat, átérzik helyzetüket. Fejlődik szociális kompetenciájuk (tolerancia) társas kapcsolati, kezdeményező készségük, alkalmazkodóképességük. A közös program után, a magyarországi diákok elutaznak a szállásukra. 

2. nap: Bajmóc – Trencsén – Pográny
A diákok felvidéki társaikkal közösen megtekintik a Felvidék legszebb, csodálatosan felújított várkastélyát, Bajmócot. A várat a Thurzó és Pálffy család birtokolta. Az épület a romantikus francia várkastélyok hangulatát idézi. A diákok közös vetélkedőt tartanak a felvidéki magyar főnemesi családokról és az általuk birtokolt várakról. A tanárok értékelik az elhangzottakat. A magyarországi diákok ajándék könyveket adnak át felvidéki társaiknak. Közös séta a felvidéki diákokkal a belvárosban, majd a vár megtekintése, amelyet a magyar királlyal is szembe szálló Csák Máté is birtokolt. A vár jelentős szerepet játszott az Árpád-házi királyokat követő időszakban, majd a Rákóczi harc idején is. Számos jelentős főnemesi család is birtokolta. Kiselőadás hangzik el a trencséni vár történetéről. Az aznapi program során készített fotókat, videókat felteszik a korábban az út alkalmával létrehozott Facebook oldalra. Néptánc-, népdalest keretében lehetőségünk lesz a további személyes ismerkedésre, társas kapcsolatok kialakítására, reméljük mély barátságok szövődnek majd. Betekintést kapnak tanulóink a magyar iskola életébe, megismerik közösségét, helyzetüket, kiszolgáltatottságukat. Ezáltal képesek lesznek véleményt alkotni a határon túli magyarokat érintő kérdésekben, megerősödik a magyarságtudatuk, az összetartozás érzése elmélyül. Az iskola könyvtárát gazdagítjuk könyvekkel, CD-kel. Népdalokat énekelünk, így emlékezve meg Kodály Zoltánról. A közös program után, a hazai diákok utaznak a szállásukra. 

3. nap:  Zsére – Nagyszombat – Pozsony
A diákok sétát tesznek az egykori királyi városban. Megkoszorúzzák Pázmány Péter emléktábláját, aki az első magyar egyetemet alapította Nagyszombaton. A városnézés a Szent Miklós plébániatemplomban, majd a várostoronynál folytatódik. A diákok kis vetélkedőt tartanak egymás között a magyar város történetéről, Pázmány Péter szerepéről a magyar művelődéstörténetben és ellenreformációban. Pozsony, ahol megnézik a várat és a belvárost. Szent Márton Dómtemplom, ahol a Habsburg-házi magyar királyokat koronázták (megtisztítják a Dóm környezetét), vár, csodálatos kilátással a Dunára és a városra. A tanulók tanáraik vezetésével áttekintik az elmúlt napok eseményeit, felidézik az emlékeket az új ismereteket felvidéki magyar várakról és városokról, Magyarország és ezen belül Felvidék történelméről a Habsburg-házi magyar királyokról. A tanárok tesztet töltetnek ki, mellyel ellenőrzik a kiránduláson tanultakat az új ismereteket. A diákok az úton készített fotókkal, videóval illusztrált írásos anyagot tesznek fel a Facebookra és az iskola web oldalára, és eljuttatják a Pogrányi testvériskolának. 

Utazás: légkondicionált autóbusszal
Szállás: Zsérén a faluturizmus keretein belül magánházaknál két-három ágyas szobákban fürdőszoba használattal. A felvidéki magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat minden kedves idelátogató, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: Bőséges reggeli és estebéd a magánházaknál. A tájra jellemző ízek.
Ár: 49.990 Ft/fő
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Az ár nem tartalmazza az idegenvezetőt és a belépő díjakat, erre kb. 15 EUR/fő szükséges.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

 

Erdély – Székelyföld – Farkaslaka (Diák program)

1. nap: Körösfő – Kolozsvár – Torda – Torockó
A közelben meghalt Vasvári Pál, történész, filozófus, forradalmár, a „márciusi ifjak” egyik vezéralakja, a ’48-as események jeles szereplője volt. A történelem órákon tanultakat a diákok a helyszínen felidézik. Majd megkoszorúzzák az emlékoszlopot. A koszorúzás, az emlékmű környékének rendbetétele a Kőrösfői Rákóczi Kultúregylettel történő együttműködésben történik. Mátyás király a magyar történelem kiemelkedő uralkodója volt, a program tematikájának egyik jelentős pontja. Különösen azért, mert idén ünnepeljük koronázásának 550. évfordulóját. A diákok tanulmányaik során részletesen foglalkoznak tevékenységével. Az ismereteket rövid kvízjáték keretében felidézik, amelyet a tanárok értékelnek. A diákok a program végén néhány nemzetiszínű papír zászlót helyeznek el a lovas szobor körül. A “híres” Farkas utca: Református kollégium és a Babes-Bolyai Egyetem megtekintése (kívülről). A Bolyaiakról, mint híres magyar matematikusokról szó esik a matematika órákon is. Torda, Erdély legnagyobb sóbányájának megtekintése. Ismerkedés a helyi népművészet jelenével és történelmével. A diákok jegyzetelnek, ismereteket szereznek, majd közös művészettörténelmi tanulmányaikkal összekötve jellemzik a torockói és a Szekszárd környéki (pl. decsi-, őcsényi népi hagyományok, viselet, ünnepek stb.) közti hasonlóságokat, különbségeket. Majd ismerkedés a helyi magyar iskola diákjaival és séta a jellegzetes épületek között a falucskában. Ezt követően elfoglalják szálláshelyüket. 

2. nap: Marosvásárhely – Parajd – Korond – Farkaslaka
Séta a Történelmi Magyarország szecessziós városában, mely a székelység művelődési, ipari, kereskedelmi, közlekedési, oktatási és szellemi központja. A diákok megemlékeznek és kiselőadást tartanak Petőfi Sándorról és a 1948-49-es forradalomról és szabadságharcról, hiszen innen indult 1849. július 30-án Petőfi és Bem a segesvári csatába. A város bemutatásában a Bernády György Általános Iskola néhány tanulója lesz segítségünkre. Az iskola és a segítő tanulók számára jelképes ajándékokkal kedveskedünk. Áprily Lajos emlékház megtekintése és magyar zászlók elhelyezése az emlékháznál. Az erdélyi költő, író, műfordító Parajdon végezte az elemi iskolát. A XX. században alkotó személyiség a magyar irodalom ismert alakja volt, művei az általános műveltség részét képezik, személye, munkássága a tematika része. Rövid ismertetés életpályájáról az emlékháznál. Korond, ismerkedés a székely fazekassággal, korongozási, vásárlási lehetőség. Találkozó a farkaslaki Tamási Áron általános iskola diákjaival. Felolvasás a község legismertebb szülöttjének, Tamási Áronnak a műveiből, majd közös éneklés, népdal tanulás, kötetlen beszélgetés. Tamási Áron a magyar irodalom egyik jelentős alakja volt, akinek személye szerepel a program tematikájában és akinek alkotásairól az iskolai irodalom órákon is szó esik. 

3. nap: Csíkszereda – Csíksomlyó – Székelyudvarhely – Szejkefürdő – Farkaslaka
Az erdélyi és a magyarországi diákok közös kirándulást tesznek Csíkszeredába és Csíksomlyóra. A Mikó vár megtekintése (kívülről), eső esetén a várbeli néprajzi kiállítás megtekintése. A tanulók kiselőadást tartnak a csíksomlyói búcsúról, annak múltjáról. Elmondják, hogy János Zsigmond erdélyi fejedelem erőszakkal protestáns hitre akarta téríteni a székelyeket, akik 1567-ben megverték a fejedelem seregét. Ezt ünneplik minden évben a székelyek és az ide érkező anyaországi magyarok százezrei pünkösdkor. Az ünnep az évek során ökomenikus istentiszteletté, a világ magyarságának találkozójává vált. Közösen eléneklik a Jelenések-hegyén a székely és a magyar Himnuszt. A program a tematika része. Közös városnézés, a Hősök parkjában kiselőadás a Székelyföldről, a székelyek és az erdélyi fejedelmek viszonyáról. Látogatás a nemzet nagyjait megörökítő Szoborparkban, majd koszorúzás. Találkozó a székelyudvarhelyi Benedek Elek Líceum tanulóival.
Farkaslaka felé haladva meglátogatjuk és megkoszorúzzuk Orbán Balázs sírhelyét. Rövid tájékoztatást kapnak a tanulók az író munkásságáról, különösen a székelyföld leírásával a székelység számára identitásának megtartására és megerősítésére adott értékről. A program a tematika része. A  település legfontosabb nevezetességeit a két hatalmas cserfa között található Tamási Áron síremlékművet, majd a napjainkban is látogatható  egykori Tamási házat látogatjuk meg. A magyar diákok meglátogatják a Tamási Áron általános iskolát, ahol kötetlen találkozót tartanak a székely diákokkal, majd az iskolakönyvtárának adományozzák az otthonról magukkal hozott könyveket. Tamási Áron a magyar irodalom egyik jelentős alakja volt, akinek személye szerepel a program tematikájában és akinek alkotásairól az iskolai irodalom órákon is szó esik.

4. nap: Gyergyószárhegy – Gyergyószentmiklós – Gyilkosvölgyi telep – Farkaslaka
A Lázár grófok reneszánsz pártázatos kastélyának közös megtekintése a helybeli diákokkal, ahol édesanyja révén gyermekeskedett Bethlen Gábor Erdély egyik legnagyobb fejedelme volt. A diákok végig nézik a kastély kiállítótermeit. Megemlékezést tartanak az egyik legjelentősebb erdélyi fejedelemről, Bethlen Gáborról, magyar zászlókat helyeznek a kastély bejárata előtt. A diákok közösen felkeresik az örmény katolikus templomot, az elszékelyesedett örmények városában.  Majd elindulnak a Gyilkos-tó, Békás-szoros felé. A tó partján és a vadregényes sziklaszorosban megtekintik az érdekes geológiai képződményt, és felfedezik a természeti kincseket, növény és állatvilágát a térségnek. Fényképeket készítenek az Oltárkőről, a tóról és a szorosról az egykori Ezeréves határról. Becsüljük meg, hány négyzetméter a Gyilkos-tó területe, hány kilométert túráztunk összesen a szorosban? A becslés szempontjai. Tantárgyi koncentráció. Az erdélyi és a magyarországi diákok tanáraik vezetésével felidézik az aznapi programot, átismétlik a fontosabb tudnivalókat. Facebook oldalra felteszik az Ezeréves határon, a Gyilkos-tónál, a Békás-szorosban, Gyergyószentmiklóson és Lázár kastélynál készített képeket. Vidám, zenés búcsúesttel zárul az nap, amelyet szintén megörökítenek a Facebookon. 

5. nap: Fehéregyháza – Gyulafehérvár – Déva – Arad
Indulás Gyulafehérvár felé, közben megkoszorúzzuk Fehéregyháza közelében az út mellett álló Petőfi emlékművet. A gyulafehérvári várban a tanulók megtekintik az Szent Mihály székesegyházat. Megemlékeznek az erdélyi püspökökről, érsekekről és az itt eltemetett magyar, erdélyi történelmi személyiségekről, többek között: Hunyadi László, Izabella királyné, János Zsigmond, Márton Áron. Ezután rövid sétát tesznek a gyulafehérvári várban. Meglátogatjuk a Dévai Szent Ferenc Alapítvány Magyarok Nagyasszonya Kollégiumát, ahol tájékoztatást kapunk a kollégium lakóiról, a kollégium életéről, működéséről. Átadjuk a számukra itthon gyűjtött adományokat. Az intézmény 1993. szeptember 15-én nyitotta meg kapuit, a dévai ferences kolostor felújítás alatt álló épületében. Úgy működnek, mint egy nagy család, hátrányos helyzetű gyermekeket fogadnak be Erdély egész területéről, akik számára ingyenes nevelést-oktatást, teljes ellátást biztosítanak, Isten gondviselő szeretetére támaszkodva. A diákok megtekintik Arad belvárosát, a nemrég újra látható Szabadság-szobrot, Zala György munkáját, amelyet 1890-ben állítottak fel az Aradi Vértanúk emlékére, amely 2004-től hosszas zaklatott évtizedek után újra látható. A program utolsó állomása az Aradi Vértanúk emlékművének megtekintése és rövid megemlékező műsor keretében megkoszorúzása. A tanulmányi kirándulás utolsó óráiban a diákok visszatekintenek az elmúlt napok eseményeire, programjaiba és kérdez-felelekek formájában összefoglalják a látottakat, az utazás tematikáját.

Utazás: légkondicionált autóbusszal
Szállás: Farkaslakán  a faluturizmus keretein belül magánházaknál két-három ágyas szobákban fürdőszoba használattal. Az erdélyi magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat minden kedves idelátogató, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: reggeli a magánházaknál. Házias estebédek Torockón a házaknál, Farkaslakán falusi vendéglőben. A tájra jellemző ízek.
Ár: 59.990 Ft/fő
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Az ár nem tartalmazza az idegenvezetőt és a belépő díjakat, erre kb. 40 RON/fő szükséges.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

 

Erdély – Székelyföld – Torockó (Diák program)

1. nap: Nagyvárad – Körösfő – Kolozsvár – Torockó
A Püspöki Székesegyház előtti Szent László szobornál koszorú elhelyezése. A váradi kapitányokból lett erdélyi fejedelmekre emlékezünk, lerójuk kegyeletünket Bethlen Gábor szobránál. Rövid pihenő Király-hágón, a történelmi Erdély nyugati kapujánál. A jellegzetes kalotaszegi fatornyú templom megtekintése. Séta Kolozsvárott. Ellátogatunk Mátyás király szülőházához (koszorúzás) és szobrához, valamint a Szent Mihály székesegyházhoz. Érkezés Torockóra, a szálláshelyek elfoglalása, ismerkedés a helyi diákokkal. A kirándulásra létrehozott Facebook oldalon az aznap történtek és látottak összegzése csoportokban. 

2. nap: Torockószentgyörgy – Torockó 
Ismerkedés Torockóval, a jellegzetes 19. századi házsor megtekintése. Megnézzük a Lassel Ágnes helytörténeti gyűjteményt, elsétálunk a vízimalomhoz, majd a helyi tanulókkal együtt túrát teszünk a Székelykő felé. A helyi diákokkal közös kirándulás Torockószentgyörgyön, túra a Thoroczkay grófok fellegvárának romjaihoz. Kiselőadás a várról, a Thoroczkay grófokról. Kiselőadás az erdélyi és székelyföldi nemességről, hasonlóságokról és különbségekről. A várrom körüli terület megtisztítása a szeméttől. Alkalmazott pedagógiai módszerek: megbeszélés, magyarázat, kiselőadás, közös mozgásos tevékenység. Este a tanulók felelevenítik a délután hallottakat az erdélyi nagyjainkról, az erdélyi nemességről és a székely határőrségről, a lófő székelyekről. Közös kézműves elfoglaltság a torockói gyermekközösséggel. A magyar gyerekek az anyaországi, a torockói tanulók pedig erdélyi dalokat tanítanak egymásnak. Fényképek és videó készítése.

3. nap: Nyárádremete – Szováta – Parajd – Korond – Székelyudvarhely
Látogatás Tápióság testvértelepülésén, Nyárádremetén, a helyi iskolában. Ismerkedés, barátkozás, ajándékozás. Szovátán a Medve-tó megtekintése és séta a fürdővárosban, valamint a sósziklákhoz. Helyi gyerekekkel Parajdra látogatunk a sóbányába és megnézzük az Áprily Lajos Emlékházat. Korondra indulunk tovább, ahol a székely fazekassággal ismerkedünk. Székelyudvarhelyen megtekintjük a Vasszékely szobort, sétálunk a Hősök parkjában és megnézzük a Székelytámadt várat. Este közös táncház a helyi diákokkal, búcsúest. Szálláshely elfoglalása. Élménynapló írása csoportokban.

4.nap: Torockó – Gyulafehérvár – Arad
Érkezés Gyulafehérvárra, ahol az érseki székesegyház megtekintése, és ugyanitt Hunyadi János, Hunyadi László és Izabella királyné síremlékének felkeresése, koszorú elhelyezése. Aradon tisztelgés és koszorúzás a 13 aradi vértanú emlékműve előtt. Ezután az újonnan felállított Szabadságszoborhoz sétálunk. Hazautazás. Hazaérkezés. Élménynapló írása, személyes élmények felidézése.

Utazás: légkondicionált autóbusszal

Szállás:Torockón a faluturizmus keretein belül magánházaknál két-három ágyas szobákban fürdőszoba használattal. Az erdélyi magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat mindenki, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: reggeli és estebéd magánházaknál. A tájra jellemző ízek.
Ár:  49.990 Ft/fő 
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Az ár nem tartalmazza az idegenvezetőt és a belépő díjakat, erre kb. 20 RON/fő szükséges.
A fönti ajánlatok csak ízelítők voltak kínálatunkból. Igény szerint bármilyen programot összeállítunk.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

 

Erdély – Székelyföld – Székelyudvarhely (Diák program) 

1. nap: Kolozsvár – Székelyudvarhely – Székelyszentlélek
A diákok megtekintik Kolozsvár belvárosát, a Mátyás szobrot a Főtéren, majd rövid szakmai látogatást tesznek a a közelben található, főleg diák vendégekre szakosodott Insomnia nevű vendéglátóhelyen. Rövid szakmai beszélgetés a hely magyar tulajdonosával és szakmai vezetőjével. A diákok rövid kiselőadásokat tartanak utazás közben Erdély gasztronómiájáról és gasztro-történetéről. Tanáraik meghatározzák az útikönyv és receptfüzet erdélyi-székelyföldi részének előzetes tartalmát. Rögzítik a tervezett ütemtervet, majd kijelölik a szerkesztés felelőseit. A diákok találkoznak az erdélyi diákokkal az erdélyi testvériskolában. Ismerkedés, az épület megtekintése után. Közös vetélkedő ősi használati eszközökből, alapanyagokból, régies ételnevekből, szokásokról, ünnepekről Erdélyben. Történelmi-földrajzi vetélkedő a Történelmi Magyarországról és Erdélyről.

2. nap: Székelyudvarhely 
Reggel a magyar diákok a ismét meglátogatják  az erdélyi tanintézményt, ahol a helyi diákokkal közösen  kiállítást készítenek a Magyarországon folyó szakmai oktatásról. Kiselőadást tartanak a magyarországi szakmai trendekről, lakóhelyük és környékének nevezetességeiről. Ezután városnézés Székelyudvarhely belvárosában. A városnézés folytatódik Székelyudvarhely belvárosában: Vasszékelyszobor, Hősök parkja, főtér, Székelytámadt vár. Látogatás a CIVITAS Alapítványnál. A Civitas Alapítvány a Polgári Társadalomért fő célkitűzése a helyi polgári társadalom kialakulásának és fejlődésének elősegítése, a helyi és regionális fejlesztési törekvések támogatása különös tekintettel a gasztronómiára. Majd betekintenek egy helyi kerámia műhelyhez. A magyarországi és székelyudvarhelyi diákok közösen szerveznek meg és bonyolítanak le egy közös mezőgazdasági-gasztronómiai estet, ahová meghívják az Eötvös József Mezőgazdasági Szakközépiskola tanárait. A diákok előadást tartanak Székelyudvarhely környékéről származó mezőgazdasági termékekről, azok felhasználásáról a gasztronómiában. Kölcsönösen ismertetik országuk egy-egy idegenforgalmilag frekventált részét, a tájegység mezőgazdasági, gasztronómiai hagyományait.

3. nap: Parajd – Farkaslaka – Székelyudvarhely
Áprily Lajos emlékház megtekintése és magyar zászlók elhelyezése az emlékháznál. Az erdélyi költő, író, műfordító Parajdon végezte az elemi iskolát. A XX. században alkotó személyiség a magyar irodalom ismert alakja volt, művei az általános műveltség részét képezik, személye, munkássága a tematika része. Rövid ismertetés életpályájáról az emlékháznál. Majd látogatás a sóbányába, ahol természetismereti tanulmányaik alapján a diákok felfedezik a “só titkait”. Előadás hangzik el a só szerepéről és fontosságáról a gasztronómiában, felhasználásáról középkortól napjainkig. Közösen megtekintjük a  település legfontosabb nevezetességeit a két hatalmas cserfa között található Tamási Áron síremlékművet, majd a napjainkban is látogatható egykori Tamási házat látogatjuk meg. Látogatást teszünk a helyi Gordon Fogadóházban, mely egyben a helyi faluturizmus “központja” is. Itt kiselőadást hallgatnak meg Kovács Sándortól, a tulajdonostól a fogadóház alakulásáról, működéséről, gasztronómiai és idegenforgalmi szempontokat figyelembe véve. Majd néptánc és népviselet-bemutató a helyi hagyományőrzőkkel. Ezután közös látogatást tesznek a helyi, EU-s támogatásból épült gyümölcslékészítő üzemben. A magyarországi iskola tanulói az erdélyi iskola diákjaival közösen kulturális estet szerveznek, amelyen magyar és székely dalok, népmesék versek táncok és egyéb olyan produkciók mutatkoznak be a helyiek és a helyi szakemberek előtt, amelyek összefüggésbe hozhatók a vendéglátással, gasztronómiával, mezőgazdasággal. 

4. nap: Csíkszereda – Csíksomlyó – Székelyudvarhely
A diákok megtekintik a csíksomlyói búcsú helyszínét, megismerik annak több száz éves múltját. Megtudják, hogy János Zsigmond erdélyi fejedelem erőszakkal protestáns hitre akarta téríteni a székelyeket, akik 1567-ben megverték a fejedelem seregét. Ezt ünneplik minden évben a székelyek és az ide érkező anyaországi magyarok százezrei pünkösdkor. Az ünnep az évek során ugyanis ökonomikus istentiszteletté, a világ magyarságának találkozójává vált.  A diákok megtekintik a csíksomlyói borvízforrást és megízlelik annak vizét. Kiselőadás hangzik el a székelyföldi ásványvizekről és annak felhasználásáról a vendéglátásban. A diákok közös látogatást tesznek a székelyudvarhelyi Vidéki Pékség Cukrászdában, ahol közösen megkóstolják, majd szakmai szemmel “elemzik” a helyi süteményeket. Majd kiselőadás hangzik el cukrászatban felhasznált mezőgazdasági alapanyagokról: búza (liszt), cukorrépa (cukor), tojás, tejtermékek, gyümölcsök. Az erdélyi és magyar diákok összeállítják az útikönyv és receptfüzet erdélyi fejezetét. A receptfüzetben külön fejezetet képeznek a térség mezőgazdasági termékei vendéglátásban felhasznált alapanyagai. A receptfüzet és az útikönyv szélesebb érdeklődésre számot tartó részeit felteszik az internetre, az iskola weboldalára és az általuk készített Facebook oldalra. Az est kötetlen beszélgetéssel, búcsúesttel, néptánc tanulással fejeződik be. 

5. nap: Székelyszentlélek – Korond – Nagyvárad
Búcsú az erdélyi iskolától, majd a közösen összefoglalják az elmúlt nap eseményeit. Élmény és tapasztalatcsere. Hazafelé úton első pihenőnk Korond, ahol a magyar diákok az erdélyi fazekassággal, szőttesekkel ismerkedhetnek. Megbeszélik, elemzik melyik fazekas edény, melyik étel elkészítésére alkalmas. Erdély kiemelkedő személyiségei (többek között Ady Endre, Juhász Gyula, Krúdy Gyula bemutatása) Nagyváradon töltötték életük egy részét. A diákok Római Katolikus székesegyház előtt kiselőadást tartanak a legjelesebb nagyváradi költőkről-írókról, majd  megtekintik a helyi várromot, ahol rövid irodalom óra keretében számot adnak a templom előtt elhangzottakról. Krúdy Gyula kapcsán kiselőadás hangzik el az író gasztronómiával kapcsolatos munkásságáról, ismertetik Krúdy nevéhez kapcsolódó recepteket. A tanulmányi kirándulás utolsó óráiban a diákok visszatekintenek az elmúlt napok eseményeire, programjaiba és kérdezz-felelet formájában összefoglalják a látottakat, a szakmai ismereteket. Véglegesítik az elkészítendő útikönyv és receptfüzet erdélyi-székelyföldi részét, megtervezik mindkét teljes kiadványt.

Utazás: légkondicionált autóbusszal
Szállás: Székelyszentléleken  a faluturizmus keretein belül magánházaknál két-három ágyas szobákban fürdőszoba használattal. Az erdélyi magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat minden kedves idelátogató, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: reggeli a magánházaknál. Házias estebédek Torockón a házaknál, Farkaslakán falusi vendéglőben. A tájra jellemző ízek.
Ár: 59.990 Ft/fő
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Az ár nem tartalmazza az idegenvezetőt és a belépő díjakat, erre kb. 40 RON/fő szükséges.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

 

Erdély – Székelyföld – Korond (Diák program)

1. nap: Kolozsvár – Korond 
A diákok megtekintik Kolozsvár belvárosát, a Mátyás szobrot a Főtéren, majd rövid szakmai látogatást tesznek a a közelben található,  főleg diák vendégekre szakosodott Insomnia nevű vendéglátóhelyen. Rövid szakmai beszélgetés a hely magyar tulajdonosával és szakmai vezetőjével. A diákok rövid kiselőadásokat tartanak utazás közben Erdély gasztronómiájáról és gasztro-történetéről. Tanáraik meghatározzák az útikönyv és receptfüzet erdélyi-székelyföldi részének előzetes tartalmát. Rögzítik a tervezett ütemtervet, majd kijelölik a szerkesztés felelőseit. Megbeszélik a közösen létrehozandó úti könyv és recept füzet készítésének ütemtervét. A diákok találkoznak az erdélyi diákokkal az erdélyi testvériskolában. Ismerkedés, az épület megtekintése után. Közös vetélkedő ősi használati eszközökből, alapanyagokból, régies ételnevekből, szokásokról, ünnepekről Erdélyben. Történelmi-földrajzi vetélkedő a Történelmi Magyarországról és Erdélyről. Útikönyv és recept füzet közös diákszerkesztőinek kijelölése.

2. nap: Korond – Farkaslaka
Reggel a magyar diákok a ismét meglátogatják az erdélyi tanintézményt, ahol a helyi diákokkal közösen  kiállítást készítenek a magyarországi iskoláról a Magyarországon folyó szakmai oktatásról. Kiselőadást tartanak a magyarországi szakmai trendekről, lakóhelyük és környékének nevezetességeiről. Közösen megtekintjük a  település legfontosabb nevezetességeit a két hatalmas cserfa között található Tamási Áron síremlékművet, majd a napjainkban is látogatható egykori Tamási házat látogatjuk meg. Látogatást teszünk a helyi Gordon Fogadóházban, mely egyben a helyi faluturizmus “központja” is. Itt kiselőadást hallgatnak meg Kovács Sándortól, a tulajdonostól a fogadóház alakulásáról, működéséről gasztronómiai és idegenforgalmi szempontokat figyelembe véve. Majd néptánc és népviselet-bemutató a helyi hagyományőrzőkkel. Ezután közös látogatást tesznek a helyi, EU-s támogatásból épült gyümölcslékészítő üzemben. A magyarországii és korondi diákok közösen szerveznek meg és bonyolítanak le egy közös gasztronómiai estet, ahova meghívják a helyi középiskola tanárait, a környék idegenforgalmi és vendéglátós szakembereit. A diákok kölcsönösen bemutatják az iskolai tanműhelyekben folyó gyakorlatokról készült prezentációt. Kölcsönösen ismertetik országuk egy-egy idegenforgalmilag frekventált részét, a tájegység gasztronómiai hagyományait. 

3. nap: Parajd – Székelyudvarhely
Áprily Lajos emlékház megtekintése és magyar zászlók elhelyezése az emlékháznál. Az erdélyi költő, író, műfordító Parajdon végezte az elemi iskolát. A XX. században alkotó személyiség a magyar irodalom ismert alakja volt, művei az általános műveltség részét képezik, személye, munkássága a tematika része. Rövid ismertetés életpályájáról az emlékháznál. Ezután látogatás a sóbányába, ahol természetismereti tanulmányaik alapján a diákok felfedezik a “só titkait”. Előadás hangzik el a só szerepéről és fontosságáról a gasztronómiában, felhasználásáról középkortól napjainkig. A városnézés  Székelyudvarhelyen a belvárosban: Vasszékelyszobor, Hősök parkja, főtér, Székelytámadt vár. Látogatás a CIVITAS Alapítványnál. A Civitas Alapítvány a Polgári Társadalomért fő célkitűzése a helyi polgári társadalom kialakulásának és fejlődésének elősegítése, a helyi és regionális fejlesztési törekvések támogatása különös tekintettel a gasztronómiára. Látogatás a Gizi Vendéglőben és panzióban. A tulajdonos asszony bemutatja az éttermet és panziót, mesél a szakmai elhivatottságáról és törekvéseiről. Bemutatja a Magyarországon is kiadott erdélyi receptkönyvét. A magyarországi iskola tanulói a helyi iskola diákjaival közösen kulturális estet szerveznek, amelyen magyar és székely dalok, népmesék versek táncok és egyéb olyan produkciók mutatkoznak be a helyiek, valamint a helyi szakemberek előtt, amelyek összefüggésbe hozhatók a vendéglátással, gasztronómiával. Ezt követően a diákok közösen szerkesztik az útikönyv és receptfüzet erdélyi fejezetét.

4. nap: Korond
A magyar és székely tanulók a testvériskolában közösen befejezik az útikönyv és receptfüzet erdélyi-székelyföldi részének szerkesztését. A fotókkal illusztrált kiadványt felteszik az iskola web oldalára. A szerkesztésben helyi tanárok segítségére támaszkodnak. Ezt követően a helyi borvízforrások megtekintése. Kiselőadás hangzik el a székelyföldi borvizek-ásványvizekről és azok gasztronómiai felhasználásáról, exportjáról. Látogatás a városi kerámia soron. Kiselőadás hangzik el a helyi fazekasságról, annak hagyományairól. A diákok tanáraik vezetésével beszélgetnek a korondi kerámia tárgyak funkciójáról és esztétikájáról. Megbeszélik, elemzik melyik fazekas edény, melyik étel elkészítésére alkalmas. Majd megállapodnak, hogy a receptfüzetben és útikönyvben fejezetet szentelnek a korondi fazekasságnak. Ezen az estén kerül bemutatásra a promóciós anyag. Rövid prezentáció során ismertetik a gasztronómiai útikönyv és receptfüzet készítésének folyamatát. Az estére olyan vállalkozók kerülnek meghívásra, akik vállalják a közösen elkészített naptár és a projektről készített reklámanyag népszerűsítését vendéglátóhelyeiken. Így nem csak az iskolában, hanem szélesebb körben is hasznosul az elkészített szakmai termék. 

5. nap: Korond – Nagyvárad
Búcsú az erdélyi iskolától, majd a közösen összefoglalják az elmúlt nap eseményeit. Élmény és tapasztalatcsere. Az iskolák web oldalára felteszik az elkészült útikönyvet és receptfüzetet. A tanárok értékelik a diákok teljesítményét. Ezt követően a magyarországi diákok elbúcsúznak korondi diáktársaiktól. Erdély kiemelkedő személyiségei (többek között Ady Endre, Juhász Gyula, Krúdy Gyula bemutatása) Nagyváradon töltötték életük egy részét. A diákok Római Katolikus székesegyház előtt kiselőadást tartanak a legjelesebb nagyváradi költőkről-írókról, majd  megtekintik a helyi várromot, ahol rövid irodalom óra keretében számot adnak a templom előtt elhangzottakról. Krúdy Gyula kapcsán kiselőadás hangzik el az író gasztronómiával kapcsolatos munkásságáról, ismertetik Krúdy nevéhez kapcsolódó recepteket. A tanulmányi kirándulás utolsó óráiban a diákok visszatekintenek az elmúlt napok eseményeire, programjaiba és kérdezz-felelek formájában összefoglalják a látottakat a szakmai ismereteket. Áttekintik az elkészült útikönyv és receptfüzet erdélyi-székelyföldi részét, megtervezik mindkét teljes kiadványt. 

Utazás: légkondicionált autóbusszal
Szállás: Korondon  a faluturizmus keretein belül magánházaknál két-három ágyas szobákban fürdőszoba használattal. Az erdélyi magyar házigazdák hagyományos vendégszeretetére számíthat minden kedves idelátogató, aki a falusi életformát kívánja megismerni.
Ellátás: reggeli a magánházaknál. Házias estebédek Torockón a házaknál, Farkaslakán falusi vendéglőben. A tájra jellemző ízek.
Ár: 59.990 Ft/fő
Az ár tartalmazza: a program, szállás, félpanziós ellátás, utazás busszal.
Az ár nem tartalmazza az idegenvezetőt és a belépő díjakat, erre kb. 40 RON/fő szükséges.
A programok árai csak körülbelüli értéket mutatnak, hiszen függ a programoktól és a pályázati kiírásoktól. Amennyiben a pályázat az utazási csomag csak egy részét finanszírozza, úgy az árak megbeszélés részét képezik.

Pin It on Pinterest

Köszönjük támogatását!

Kérjük, ossza meg ismerőseivel az oldalt!